Här finner du högkvalitativa oljor från Volvo Penta till motor, drev, växelhus, backslag och kompressorer.

Växelhusolja och drevolja bör du byta en gång om året, lämpligtvis på hösten efter säsongen, då båten alltid mår bättre av att vinterförvaras med ny olja.

Motoroljan bör också bytas minst en gång om året eller efter 100 timmars gång. Du behöver fylla på motorolja då och då när du använder motorn. En viss oljeförbrukning är oundviklig, även i en ny motor.

Följ tillverkarens rekommendationer när du fyller på olja. För mycket olja kan ge för högt oljetryck som kan leda till oljeläckage och i värsta fall motorhaveri. För lite olja gör att motorn inte smörjs tillräckligt under gång och i värsta fall kan överhettas eller skära om motorns metalldelar får direkt kontakt med varandra. 

Hur ofta du behöver byta olja beror på hur mycket du kör med motorn. Den allmänna rekommendationen är att byta olja efter cirka 100 timmars gång eller minst en gång per säsong. I samband med oljebyte bör du också byta oljefilter. Det är lämpligt att göra oljebytet i samband med upptagningen. Anledningen till att det är bra att byta olja på hösten är att motorn mår bäst av att vinterförvaras med fräsch olja. En ny motorolja ser ut som ljus sirap men när motorn är igång smutsas den ner och blir till slut nästan helt svart. Om motorn vinterförvaras med gammal olja i kan de invändiga motorkomponenterna utsättas för fukt och sura biprodukter från förbränningen som kan fräta på motorn inifrån under viloperioden. 

På motoroljor anges viskositet och kvalitet.  

Viskositet: SAE-systemet (Society of Automobile Engineers)

Oljans viskositet visas i två tal. Det första talet slutar med ett W som betyder Winter. Det talar om hur trögflytande oljan är när motorn är kall. Det andra talet visar hur flyktig oljan är under motorns normala arbetstemperatur. Det finns olika viskositeter på oljor för att de ska få respektive motor att fungera optimalt. I manualen för din motor har motortillverkaren skrivit vilken viskositet som passar din motor. Det är viktigt att fylla på med rätt sorts olja och viskositet.

Kvalitet: anges i API eller ACEA
API-klasserna: (ju längre till höger i listan desto högre kvalitet)
Bensinmotorer: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN, SP 
Dieselmotorer: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4, CK-4. 


Om du behöver fylla på olja under säsong och är osäker på vilken olja som är i motorn ska du alltid välja högsta möjliga kvalitet. Det går alltid att använda en högre klassad olja i en motor som rekommenderar en lägre klassad olja. 

I din motorhandbok kan du se vilken olja och vilken oljemängd du behöver.
Filtrering: