Frakt och leverans

Leveransvillkor

Leveranstider

Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-2 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 4-10 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån. 

Önskas Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning.
Vid internetbeställning får du direkt en bekräftelse med planerad leveranstid från oss.

Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.

Känner du minsta tveksamhet om leveranstid ring 060-64 17 00.

Leveranssätt

Hjertmans samarbetar med Posten. 

My Pack
MyPack levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, t ex din lokala  livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg. Paketet  volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet egentligen väger. Leveranstid 2-3 dagar inom Sverige. Till Finland och  Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via MyPack men kräver tulldokument då de står utanför EU. 

Posten Varubrev
Posten Varubrev levereras direkt hem i din postlåda, leveranstid inom 2 arbetsdagar.
 I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste Postombud, t ex din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller försändelser upp till 2 kg som inte överskrider måtten 33x23x7 cm. OBS brev är inte försäkrade, välj Posten Mypack om du vill ha en säkrare leverans. Postförskott skickas endast med MyPack postpaket inom Sverige och gäller inte leveranser med brev under 1 kg.

Postnord Parcel (tidigare Företagspaket 16.00)
Med Parcel är paket som skickas till företag inom Sverige. Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid 2 dagar). Är kunden en privatperson hämtas paketet på närmaste Posten företagscenter (OBS ej Postombud!).

PALLETT – Palltjänst med utkörning till mottagaren
Med postens palltjänst PALLETT skickar man gods upp till 1000 kg. I tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALLETT lämnas endast ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp till 14 dagar efter ankomstdagen. Är mottagaren en privatperson eller är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa.

Internationel Parcel (fd Postpaket Utrikes)
International Parcel skickas till hela Europa. Körs ut i många länder inom Europa till mottagaren, men kan även aviseras och lämnas ut via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

DPD Utrikes
DPD utrikes skickas paket till hela Europa. DPD utrikes körs ut till mottager i de flesta länder inom Europa, men kan även aviseras och lämnas ut via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

Bussgods
Bussgods är ett rikstäckande transportsystem som transporterar paket via befintlig busstrafik, i bussar som kör efter tidtabell. Du hämtar paketet på ditt närmsta Bussgodscenter. Vi skickar endast utvalda produkter med bussgods.

Hämta i butik
Du kan välja på att hämta din order i någon av våra 10 butiker. Du kommer bli meddelad via e-mail eller telefon när din order är klar att hämta. När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med kort eller kontant i kassan.

Transporttider
Du kan enkelt söka transporttider på Postens hemsida: 
www.postnordlogistics.se

(Leverans sker från postnummer 856 33 Sundsvall)

Transporttider för långa paket kan ta en dag extra. Kan även hamna på Postcenter (OBS: Ej ordinarie utlämningsställe).

Fraktkostnad

Vi tar ut en fraktkostnad för att skicka paketet hem till dig. Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Posten volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass, t.ex båtkuddar, livbojar, båtshakar etc.

Utlämning

Mypack Collect lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. OBS! Vid utlämning till ombud/vän/släkting ska denne även uppvisa din  legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller en signerad fullmakt (Danmark och Finland). 

Utlämningsställe

Du kan idag inte välja valfritt postombud vid leverans från oss men vi hoppas att inom en framtid kunna erbjuda dig den funktionen.

Avisering

Du kan välja mellan sms eller brev avisering. Vid sms avisering får du ett sms när ditt paket/brev finns på ett utlämningsställe. I SMS:et står det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brev avisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.

Kollisökning

Varje vardagkväll skickar vi ut ett mejl med kollinummer som lämnat oss under arbetsdagen. Varor skickade med postpaket/företagspaket kan sökas. På https://tracking.postnord.com/se/ eller telefon 020-23 22 21 kan du får reda på vart ditt kolli befinner sig. Du kan även skicka e-post till order@hjertmans.se eller ring 060-64 17 00 för kollinummer.

Ej utlöst paket

Observera – liggtiden på postens utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under 20 kg, f.n. 195 kr.

Fel vid leverans – du saknar produkter

Saknas en eller flera produkter i din leverans och den är inte restnoterad fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss via telefon på 060-641700. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer samt artikelnummer på de saknade produkterna.

Fel vid leverans – du har fått fel produkter

Om det inträffat att en eller flera produkter skickas istället för beställda produkter. Detta kan ske då produkter med liknande specifikationer eller artikelnummer finns på samma plats på lagret, eller att en vara kan ha blivit felmärkt. Givetvis är felplock något vi arbetar med att minimera. 

Om detta har skett fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss via telefon på 060-641700. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer. Uppge artikelnummer på den produkt du saknas samt vilka produkter du fått i stället för beställd produkt.

Vi skickar dig den produkt du har beställt tillsammans med en returfraktsedel (MyPack Return). 

Observera att vi kommer inte återbetala ev. fraktkostnaden om du själv väljer att skicka tillbaka felskickade artiklar. Återkoppla alltid oss så skickar vi dig en returfraktsedel.

Transportansvar

Posten ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador

Upptäcker du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Posten utlämningsställe eller annan Posten transportör och göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss. 

Övrigt

Speciellt för Norge, Grönland, Åland, Island, Färöarna: Svensk moms avräknas med 20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.

 

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna och erbjudandena från Hjertmans.

Genom att prenumerera på nyhetsbrevet samtycker du till att Hjertmans behandlar din mailadress i enlighet med Hjertmans integritetspolicy. Hjertmans är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet.