Allmänt

Under vinterns kalla månader så skickar vi artiklar som har risk att frysa måndagar, tisdagar och onsdagar. 

Priser
Alla priser anges inklusive moms. Vi reserverar oss för tryckfel och enstaka pris- och produktförändringar på vår hemsida. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att bilder kan avvika från den verkliga produkten.

Prispressat
Varor som är markerade med "Prispressat" är varor som är lågprissatta och är dessutom markerad med ett P vid priset. 

Beställd vara
Hjertmans förutsätter att du äger nödvändig kunskap avseende montering och installation av beställd artikel/vara. Du ansvarar för att levererad reservdel/produkt/tillbehör monteras på ett fackmannamässigt riktigt sätt.

Hjertmans tar inte ansvar över eventuellt läckande vätskor och batterier som har sålts och lämnat Hjertmans lokaler. 

Rabattvillkor
Nedanstående rabatt gäller vid samtidig beställning. För varor märkta med P (=prispressat) och på kampanjpriser utgår ingen rabatt. Vid köp av flera P-märkta varor, begär offert – maila info@hjertmans.se eller kontakta din närmaste butik. Summan av kampanjvaror och P-märkta varor tas med i beräkningen för bestämmande av rabattklass.

Betalning

Betalningsalternativ
All försäljning från vår hemsida sker genom följande betalningssätt
- Faktura via Svea Bank AB
- Räntefri delbetalning via Svea Bank
- Konto
- Kortbetalning
- Swish
- Betala i butik
- Förskottsinbetalning (undantagsvis och endast via telefon)


Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. OBS! Fakturan skickas till angiven mailadress elektroniskt. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Hjertmans Sweden AB överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

OBS om du har betalt faktura till Svea Bank AB måste du kontakta dem 08-514 931 13 för återbetalning/kreditering 

Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 295 kr, aviavgift 29 kr: 10,42%

Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Swish
Betala direkt via Swish. Debiteras från ditt bankkonto direkt. Öppna din Swish-app efter att du tryckt ”Genomför köp”.

Betala i butik
Väljer du att hämta din order i någon av våra 10 butiker så kommer betalningen att ske i butiken i samband med att du hämtar varorna.

Du betalar med kort eller Swish i den butik du valt att hämta din order. Hjertmans butiker tar ej emot kontanter. Du betalar med samma betalsätt i butik som online med Svea In Store.

Förskottsinbetalning
Pengar betalas in i förväg på vårt bankgiro. Räkna med 1-3 dagars extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning. Detta betalningsalternativ är endast valbart på order över 4000 kr och endast per telefonkontakt med vår kundservice.

 

Frakt och leverans

Leveransvillkor

Leveranstider
Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-4 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 4-10 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån och att de har den i lager.

Önskas Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning. 
Vid internetbeställning får du direkt en bekräftelse med planerad leveranstid från oss. 

Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.

Under vinterns kalla månader så skickar vi artiklar som har risk att frysa måndagar, tisdagar och onsdagar. 

Leveranssätt
Hjertmans samarbetar med Postnord.

Här kan du spåra ditt paket: Postnord.

Postnord MyPack
MyPack levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, exempelvis din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg.

Paketet volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet egentligen väger. Leveranstid 2-3 dagar inom Sverige. Till Finland och Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via MyPack men kräver tulldokument då de står utanför EU.

Postnord Varubrev
Mindre försändelser kan skickas med Varubrev och levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda får du hämta det hos ditt närmaste Postombud (serviceställe), exempelvis din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. SMS-avisering är kostnadsfri. Avgift tillkommer vid brevavisering. Gäller försändelser upp till 2 kg som inte överskrider måtten 33x23x7cm.

OBS - brev är inte försäkrade, välj Postnord Mypack om du vill ha en säkrare leverans.

Postnord Parcel (tidigare Företagspaket 16.00)
Parcel är paket som skickas till företag (företagsadress) inom Sverige. Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid, 2 dagar).

Företagspaket kan skickas till privatperson men företagsadress är att rekommendera. Är kunden en privatperson levereras paketet till Postnord företagscenter, avgift á 100kr/paket kan debiteras i efterhand. Privatpersoner rekommenderar vi att välja MyPack.

 

PALL.ETT – Palltjänst med utkörning till mottagaren
Med Postnords palltjänst PALL.ETT skickas gods upp till 1000 kg inom Sverige. I tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALL.ETT lämnas endast ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp till 14 dagar efter ankomstdagen.

Är mottagaren en privatperson eller är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa

Postnord Brev Utrikes
Postnord brev utrikes levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste Postombud, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller försändelser upp till 2 kg, max längd 60 cm samt bredden + längden + höjden får inte överstiga 90 cm. OBS brev är inte försäkrade, välj något av de andra fraktsätten om du vill ha en säkrare leverans. Välj något av de andra fraktsätten om du är ett företag.

Mypack utrikes
Mypack utrikes skickas till privatpersoner i hela världen. Du hämtar ut paketet på ett utlämningsställe efter att du blivit aviserad via SMS eller Brev. Id-handling krävs för att kunna hämta paketet. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

Parcel Utrikes
Med Parcel utrikes skickas paket till hela världen. Du kan vara säker på att din leverans kommer fram, då vi får tillgång till paketnätverket DPD. Gäller både företag och privatpersoner. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

Hämta i butik
Du kan välja att hämta din order i någon av våra 10 butiker. Du kommer bli meddelad via e-post/SMS eller telefon när din order är klar att hämta. När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med kort eller Swish i butiken. Du betalar med samma betalsätt i butik som online med Svea In Store.

Vill du att vi kommer ut med varorna så ringer du bara när du är på plats utanför. Vi kommer då ut med varorna så fort vi kan och betalning sker med Swish.

Övriga fraktsätt
Önskas övrigt fraktsätt (såsom Bussgods, UPS etc) ber vi dig kontakta Hjertmans på 060-641700 eller order@hjertmans.se.

Leveranstider
Du kan enkelt söka leveranstider för olika transportsätt på Postnords hemsida www.postnord.se

Transporttider för långa paket kan ta en dag extra.

Leverans sker från postnummer 856 33 Sundsvall.

Kostnader för ändring av redan skickad försändelse (Ändrat förfogande, Postnord):
Ändring av mottagare - Samma adress = 250 kr.
Ändring av adress - Samma mottagare = 250 kr.
Förlängd liggtid hos ombud 14dgr (utlämningsställe) = 250 kr.

 

Fraktkostnad

Vi tar ut en fraktkostnad för att skicka paketet hem till dig. Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Postnord volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass, exempelvis båtkuddar, livbojar, båtshakar etc.

Utlämning
MyPack lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. OBS! Vid utlämning till ombud/vän/släkting ska denne även uppvisa din legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller en signerad fullmakt (Danmark och Finland). 

Utlämningsställe
Du kan idag inte välja postombud vid leverans från oss men vi hoppas att inom en framtid kunna erbjuda dig den funktionen.

Avisering 
Du kan välja mellan sms- eller brevavisering. Vid sms-avisering får du ett sms när ditt paket/brev finns på utlämningsstället. I SMS:et står det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brevavisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.

Kollisökning
Varor skickade med postpaket/företagspaket kan spåras. Skicka e-post till order@hjertmans.se eller ring 060-64 17 00 för att få ditt kollinummer. Titta sedan på https://tracking.postnord.com/se eller ring 020-23 22 21 för uppgift om var paketet är.

Ej utlöst paket 
Observera – liggtiden på postnords utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under 20 kg gäller för närvarande 195 kr.

Transportansvar
Postnord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador 
Upptäcker du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Postnords utlämningsställe eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till Postnords eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med Postnord eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss. 

Övrigt 
Speciellt för Norge, Grönland, Åland, Island, Färöarna: Svensk moms avräknas med 20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.

Bytesrätt och retur

Bytesrätt

Hos oss har du alltid 30 dagars ångerrätt. Det gäller ej på reavaror, elektronik, vissa kläder, specialbeställda eller kapade varor. Artiklar som ligger under rubriken Beställningsvaror och vars artikelnummer börjar med "S" (exempel: S153-010-00705-78) räknas som specialbeställda artiklar eftersom de inte finns i det ordinarie sortimentet.

Önskar du göra en retur efter 30 dagar kontaktar du Hjertmans. Beroende på vilken artikeltyp det är gör vi en bedömning om vi kan mottaga en retur. Om retur godtages av Hjertmans tillhandahåller du ett tillgodo hos oss som du kan använda vid nästa köp.

Vi har rätten att tillämpa ett returavdrag på 10-30 % i följande fall:
- Vid retur efter 30 dagar
- Om originalförpackning är skadad/saknas

Retur

Returavi ska alltid bifogas, den laddar du ner här >>

Returer skickas till:
Hjertmans Sundsvall
Marinvägen 1
SE-856 33  Sundsvall
SWEDEN

Notera kvitto/fakturanummer, namn/kundnummer. Notera även om du önskar byta till någon annan vara eller om du önskar få ett tillgodo eller pengarna återbetalade till dig (Gäller retur inom 30 dagar).

Du betalar själv returfrakten samt ansvarar för varan tills den kommit fram oss. Varan ska skickas tillbaka oanvänd och även förpackning och instruktioner ska vara i nyskick. Varan får inte vara trasig eller smutsig utan måste kunna säljas omgående i det skick den returneras i. Du får tillbaka hela summan inkl. moms utom fraktkostnaden. Om du ångrar dig redan innan vi hunnit skicka varan och du har betalat, så får du naturligtvis tillbaka hela summan. Återbetalningen ska ske inom 30 dagar efter att varan returnerats.

Vill du returnera en eller flera produkter köper du en av våra returfraktsedlar. De finns för olika vikter och du väljer den som passar för det du ska skicka tillbaka. Lägg fraktsedeln i varukorgen och skriv i Orderkommentar om du vill att vi mailar returfraktsedeln eller postar den till dig. 

Välj passande returfraktsedel nedan:
0-5kg5-20kg eller 20-50kg


Fel vid leverans – du saknar produkter

Saknas en eller flera produkter i din leverans och den inte är restnoterad fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss via telefon på 060-641700. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer samt artikelnummer på de saknade produkterna.

Fel vid leverans – du har fått fel produkter

Om det inträffat att en eller flera produkter skickas istället för beställda produkter. Detta kan ske då produkter med liknande specifikationer eller artikelnummer finns på samma plats på lagret, eller att en vara kan ha blivit felmärkt. Givetvis är felplock något vi arbetar med att minimera. 

Om detta har skett fyller du i vårt reklamationsformulär. Det går även bra att kontakta oss via telefon på 060-641700. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer. Uppge artikelnummer på den produkt du saknar samt vilka produkter du fått i stället för beställd produkt.

Vi skickar dig den produkt du har beställt tillsammans med en returfraktsedel (MyPack Return). 

Observera att vi inte kommer återbetala eventuell fraktkostnad om du själv väljer att skicka tillbaka felskickade artiklar. Återkoppla alltid oss så skickar vi dig en returfraktsedel.

 


Garanti och reklamation

Garanti

De flesta varor har 1-3 års garanti, övriga villkor enligt konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Har du fått en defekt produkt kontaktar du oss via denna länk inom 14 dagar samt bifoga/skicka foto så kommer vi kommer att kontakta dig. Vid retur/reklamation ska alltid denna blankett medfölja varan till oss: 
Returavi ska alltid bifogas, den laddar du ner här >>

Köpgaranti

När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Köpgarantin är gratis och gäller för alla registrerade medlemmar hos PriceRunner.

För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Bli medlem gratis på PriceRunner

Om du vill att ditt köp ska täckas av Köpgarantin så måste din beställning vara addresserad till dig personligen. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är trasig, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig.

Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.

För fullständiga villkor och regler och lista på kategorier som är undantagna besök PriceRunner.

 

Hjertmans och GDPR

När du handlar av oss, på webben och ibland också i en affär, behöver vi en del uppgifter om dig för att kunna genomföra köpet till din och vår belåtenhet. Vi måste veta vem du är och var du bor för att skicka varan rätt. Du betalar kanske med kort och då slår du in ditt kortnummer. Alla dessa uppgifter som du ger oss kallas för personuppgifter och vår rätt att handa och spara dessa uppgifter regleras i den nya europeiska lagen som kallas GDPR.

GDPR ställer höga krav på oss som registerhållare. Vi är skyldiga att se till att dina uppgifter alltid är korrekta och förvaras på ett säkert sätt. Vi ansvarar för dina uppgifter även om dom hanteras av en tredje part, t.ex. en fraktfirma eller ett kreditinstitut.

GDPR innehåller också många regler om vilka rättigheter du som kund har gentemot oss som samlar in informationen om dig.
Du kan när som helst begära att få se vilka uppgifter som vi har om dig. 
Du kan när som helst begära att bli borttagen ur våra register med några undantag. 
Du kan när som helst begära att få ut dina uppgifter digitalt om du vill flytta över dom till någon annan registerhållare. 

Vill du fördjupa dig i vår GDPR policy kan du läsa den långa versionen här.