Allmänt

Priser

Alla priser är inkl. moms. Nettoprismärka varor är lågprissatta och markerad med ett N vid priset. Vi reserverar oss för tryckfel och enstaka pris- och produktförändringar i vår katalog samt på vår hemsida. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att bilder kan avvika från den verkliga produkten.

Hjertmans förutsätter att du äger nödvändig kunskap avseende montering och installation av beställd artikel. Du ansvarar för att levererad reservdel monteras på ett fackmannamässigt riktigt sätt.

Hjertmans tar inte ansvar över eventuellt läckande vätskor och batterier som har sålts och lämnat Hjertmans lokaler.

Rabattvillkor

Nedanstående rabatter gäller vid samtidig  beställning. För varor märkta med N (=nettopris) och på kampanjpriser  utgår ingen rabatt. Vid köp av flera N-märkta varor, begär offert – maila  info@hjertmans.se eller kontakta din butik. Summan av kampanjvaror och N-märkta varor tas med i beräkningen för bestämmande av rabattklass.

Vid köp för:                                                                         Rabatt
5.000    –     9.999 kr                                                           10%
10.000  –                                                                             15%

Betalning

Betalningsalternativ

All försäljning från vår hemsida sker genom följande betalningssätt
- kortbetalning
- postförskott
- förskottsinbetalning
- direktbetalning
- faktura
- Hjertmanskortet
- delbetalning

Kortbetalning
Vi använder oss av Payer betalsystem. Payer tar emot de flesta på marknaden förekommande kort. Payer är PCI DSS Level 1 certifierade för att säkerställa en trygg och säker betaltjänst. Payer är licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCode och Verified by Visa).

Postförskott
Med postförskott skickas leveransen direkt och betalas när försändelsen hämtas ut vid Posten utlämningsställe. Observera att postförskott endast gäller inom Sverige. En postförskottsavgift tillkommer på 90 kr. Vid köp över 5000 kr bjuder vi på postförskottsavgiften.
Vid postförskott kan paketet inte vara längre än 150 cm, då är betalningsalternativet inte valbart.

Förskottsinbetalning
Pengar betalas in i förväg på vårt bankgiro. Räkna med 1-3 dagars extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning. Denna betalningsfunktion är endast valbart på order över 4000 kr.

Direktbetalning
Direktbetalning är en betalningsfunktion som utförs snabbt och enkelt mellan dig och din bank.
Payer samarbetar med Swedbank, Handelsbanken, Nordea samt SEB.
För att använda detta betalningssätt måste du vara ansluten till bankens Internettjänster. När du väljer detta betalningssätt vidarekopplas du till din Internetbank där du loggar in. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Du vidarekopplas sedan tillbaka till Hjertmans hemsida när köpet är godkänt. 

Faktura
Vi erbjuder våra svenska kunder faktura. I kassan görs en kreditupplysning.
Godkänns kreditupplysningen av Creditsafe får du en faktura med i paketet.
Betalningstiden är 14 dagar.
Betalas inte fakturan inom 14 dagar skickas ärendet vidare till inkasso.
Observera att fakturaadress och leveransadress måste vara samma.
Anger du en annan leveransadress kommer vi att kontakta dig och ditt köp kan komma att nekas.
Har du varit inaktiv som kund i tre månader kommer en ny kreditprövning att göras om du väljer faktura som betalningsalternativ.

Delbetalning
Tillsammans med Resurs Bank erbjuder vi dig möjligheten att dela upp din betalning.
Du kan då välja att delbetala räntefritt i upp till 24 månader eller välja en längre tid med låg ränta. 
Med Delbetalning får du din första betalningsavi i slutet av den månad som infaller efter ditt köp.
Det är med andra ord först när du fått dina varor som du bestämmer hur du vill betala!

För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ:

Tid      Uppläggningsavgift      Adm.avgift      Ränta

3 mån          45 kr                     29 kr            0%
6 mån        145 kr                     29 kr            0%
12 mån      245 kr                     29 kr            0%
24 mån      345 kr                     29 kr            0%
36 mån         0 kr                      29 kr       7,92%

Hjertmanskort
Har du tidigare ansökt om Hjertmanskortet i någon av våra butiker eller på hjertmans.se kan du snabbt och enkelt handla till samma förmånliga villkor igen.
Vad är det?
Hjertmanskortet är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp.
För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ:

Tid      Uppläggningsavgift      Adm.avgift      Ränta

1 mån            0 kr                      0 kr            0%
3 mån          45 kr                     29 kr            0%
6 mån        145 kr                     29 kr            0%
12 mån      245 kr                     29 kr            0%
24 mån      345 kr                     29 kr            0%
36 mån         0 kr                      29 kr       7,92%

Hur ska jag betala?
Månaden efter du gjort ditt köp kommer ett kontoutdrag och en avi att skickas hem till dig. När du betalar din avi kan du välja att antingen betala hela beloppet direkt eller att själv välja en återbetalningstid som passar dig.

Betala i butik

Betalningsalternativet betala i butik syns endast om du valt att hämta din order i butik.
Du betalar kontant eller med kort i den butik du valt att hämta din order. 

Frakt och leverans

Leveransvillkor

Leveranstider

Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-2 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 2-6 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån. 

Önskas Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning.
Vid internetbeställning får du direkt en bekräftelse med planerad leveranstid från oss.

Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.

Leveranssätt

Hjertmans samarbetar med Posten. 

Posten MyPack
MyPack levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, t ex din lokala  livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg. Paketet  volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet egentligen väger. Leveranstid 1-2 dagar inom Sverige. Till Finland och  Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via MyPack men krävcer tulldokument då de står utanför EU. 

Posten Varubrev
Posten Varubrev levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste Postombud, t ex din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller försändelser upp till 2 kg, max längd 60 cm samt bredden + längden + höjden får inte överstiga 90 cm. OBS brev är inte försäkrade, välj Posten Mypack om du vill ha en säkrare leverans. Postförskott skickas endast med MyPack postpaket inom Sverige och gäller inte leveranser med brev under 1 kg.

DPD Företagspaket 16.00
Med DPD Företagspaket 16.00 är paket som skickas till företag inom Sverige. Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid 2 dagar). Är kunden en privatperson hämtas paketet på närmaste Posten företagscenter (OBS ej Postombud!).

PALL.ETT –Palltjänst med utkörning till mottagaren
Med postens palltjänst PALL.ETT skickar man gods upp till 1000 kg. I tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALL.ETT lämnas endast ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp till 14 dagar efter ankomstdagen. Är mottagaren en privatperson eller är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa.

Postpaket Utrikes
Postpaket utrikes skickas till hela Europa. Postpaket utrikes körs ut i många länder inom Europa till mottagaren, men kan även aviseras och lämnas ut via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

DPD Utrikes
DPD utrikes skickas paket till hela Europa. DPD utrikes körs ut till mottager i de flesta länder inom Europa, men kan även aviseras och lämnas ut via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

Bussgods
Bussgods är ett rikstäckande transportsystem som transporterar paket via befintlig busstrafik, i bussar som kör efter tidtabell. Du hämtar paketet på ditt närmsta Bussgodscenter. Vi skickar endast utvalda produkter med bussgods.

Hämta i butik
Du kan välja på att hämta din order i någon av våra 9 butiker. Du kommer bli meddelad via e-mail eller telefon när din order är klar att hämta. När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med kort eller kontant i kassan.

Transporttider
Du kan enkelt söka transporttider på Postens hemsida: 
www.postnordlogistics.se

(Leverans sker från postnummer 856 33 Sundsvall)
Transporttider för långa paket kan ta en dag extra.

Fraktkostnad

Vi tar ut en fraktkostnad för att skicka paketet hem till dig. Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Posten volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass, t.ex båtkuddar, livbojar, båtshakar etc.

Utlämning
MyPack lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. OBS! Vid utlämning till ombud/vän/släkting ska denne även uppvisa din  legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller en signerad fullmakt (Danmark och Finland). 

Utlämningsställe
Du kan idag inte välja valfritt postombud vid leverans från oss men vi hoppas att inom en framtid kunna erbjuda dig den funktionen.

Avisering
Du kan välja mellan sms eller brev avisering. Vid sms avisering får du ett sms när ditt paket/brev finns på ett utlämningsställe. I SMS:et står det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brev avisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.

Kollisökning
Varor skickade med postpaket/företagspaket kan sökas. Skicka e-post till order@hjertmans.se eller ring 060-64 17 00 för kollinummer. Titta sedan på www.posten.se eller ring 020-23 22 21 för uppgift om var paketet är.

Ej utlöst paket
Observera – liggtiden på postens utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under 20 kg, f.n. 195 kr.

Transportansvar
Posten ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador
Upptäcker du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Posten utlämningsställe eller annan Posten transportör och göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss. 

Övrigt
Speciellt för Norge, Grönland, Åland, Island, Färöarna: Svensk moms avräknas med 20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.

Bytesrätt och retur

Bytesrätt
Du har i enlighet med Distansavtalslagen 14 dagars öppet köp. Det gäller ej på reavaror, viss elektronik, vissa kläder, specialbeställda eller kapade varor. 

Önskar du göra en retur efter 14 dagar kontaktar du Hjertmans. Beroende på vilken artikeltyp det är gör vi en bedömning om vi kan mottaga en retur. Om retur godtages av Hjertmans tillhandahåller du ett tillgodo hos oss som du kan använda vid nästa köp.

Vi har rätten att tillämpa ett returavdrag på 10-20 % i följande fall:

  • Vid retur efter 14 dagar
  • Om originalförpackning är skadad/saknas

Retur
Returer skickas till:

Hjertmans Sundsvall
Marinvägen 1
SE-856 33  Sundsvall
SWEDEN


Notera kvitto/faktura nummer, namn/kundnummer. Notera även om du önskar byta till någon annan vara eller om du önskar få ett tillgodo eller pengarna återbetalad till dig (Gäller retur inom 14 dagar).

Du betalar själv returfrakten samt ansvarar för varan tills den kommit fram oss. Varan ska skickas tillbaka oanvänd och även förpackning och instruktioner ska vara i nyskick. Varan får inte vara trasig eller smutsig utan måste kunna säljas omgående i det skick den returneras i. Du får tillbaka hela summan inkl. moms utom fraktkostnaden. Om du ångrar dig redan innan vi hunnit skicka varan och du har betalat, så får du naturligtvis tillbaka hela summan. Återbetalningen ska ske inom 30 dagar efter att varan returnerats.

Garanti och reklamation

Garanti
De flesta varor har 1-3 års garanti, övriga villkor enligt konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Har du fått en defekt produkt kontaktar du oss via denna länk och vi kommer att kontakta dig.