Allmänt

Priser

Alla priser anges inklusive moms. Nettoprismärka varor är lågprissatta och markerad med ett N vid priset. Vi reserverar oss för tryckfel och enstaka pris- och produktförändringar i vår katalog samt på vår hemsida. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att bilder kan avvika från den verkliga produkten.

Hjertmans förutsätter att du äger nödvändig kunskap avseende montering och installation av beställd artikel. Du ansvarar för att levererad reservdel monteras på ett fackmannamässigt riktigt sätt.

Hjertmans tar inte ansvar över eventuellt läckande vätskor och batterier som har sålts och lämnat Hjertmans lokaler.

Rabattvillkor

Nedanstående rabatt gäller vid samtidig beställning. För varor märkta med N (=nettopris) och på kampanjpriser utgår ingen rabatt. Vid köp av flera N-märkta varor, begär offert – maila info@hjertmans.se eller kontakta din butik. Summan av kampanjvaror och N-märkta varor tas med i beräkningen för bestämmande av rabattklass.

Vid köp för    Rabatt 
5.000             10%

 

Betalning

Betalningsalternativ

All försäljning från vår hemsida sker genom följande betalningssätt
- Faktura
- Räntefri delbetalning
- Hjertmanskortet
- Kortbetalning
- Swish
- Betala i butik
- Förskottsinbetalning (undantagsvis och endast via telefon)

Faktura
Vi erbjuder i samarbete med Resurs Bank våra svenska privatkunder fakturabetalning med betaltid 30-60 dagar, vilket betyder att betalning sker den sista i nästa månad. Du betalar i efterskott genom faktura. En kreditupplysning kan komma att göras mot ditt personnummer. Fakturan och betalningsinformationen skickas med e-post. 
Om fakturaadress och leveransadress inte är samma behöver signatur med bank-id göras. Har du varit inaktiv som kund i tre månader kommer en ny kreditprövning att göras om du väljer faktura som betalningsalternativ.

Är du ett företag som inte handlat med faktura hos Hjertmans tidigare behöver du kontakta e-post order@hjertmans.se eller telefon 060-641700 för att bli upplagd som fakturakund.

Räntefri delbetalning
Tillsammans med Resurs Bank erbjuder vi dig möjligheten att dela upp din betalning. Det är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Med delbetalning har du alltid 30 till 60 dagars kredit på dina köp och först när avin kommer väljer du vilket delbetalningsalternativ du vill nyttja.

Du kan välja att delbetala räntefritt i upp till 24 månader eller välja en längre tid med låg ränta. 

Med Delbetalning får du din första betalningsavi i slutet av den månad som infaller efter ditt köp. Det är med andra ord först när du fått dina varor som du bestämmer hur du vill betala.

För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ:
Tid      Uppläggningsavgift      Adm.avgift      Ränta
3 mån          45 kr                     29 kr            0%
6 mån        145 kr                     29 kr            0%
12 mån      245 kr                     29 kr            0%
24 mån      345 kr                     29 kr            0%
36 mån          0 kr                     29 kr       7,92%

Hjertmanskortet
Har du tidigare ansökt om Hjertmanskortet i någon av våra butiker eller på www.hjertmans.se kan du snabbt och enkelt handla till samma förmånliga villkor igen. 

Hjertmanskortet är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp. Du får upp till 60 dagars gratis kredit, du betalar alltid den sista nästa månad. Skulle du vilja delbetala ditt köp gör du det när du får din avi och du kan välja mellan 3, 6, 12 eller 24 månader räntefritt.

För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ: 
Tid      Uppläggningsavgift      Adm.avgift      Ränta
1 mån            0 kr                      0 kr            0%
3 mån          45 kr                     29 kr            0%
6 mån        145 kr                     29 kr            0%
12 mån      245 kr                     29 kr            0%
24 mån      345 kr                     29 kr            0%
36 mån         0 kr                      29 kr       7,92%

Hur ska jag betala?
Månaden efter du gjort ditt köp kommer ett kontoutdrag och en avi att skickas hem till dig. När du betalar din avi kan du välja att antingen betala hela beloppet direkt eller att själv välja en återbetalningstid som passar dig. 

Kortbetalning
Betala ditt köp med VISA eller Mastercard. Efter att du bekräftat ditt köp genom att klicka på ”Genomför köp” i kassan anger du dina kortuppgifter för att kunna slutföra betalningen.

Transaktionen sker via certifierad betalväxel och med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Inga kortuppgifter hanteras eller sparas av Resurs Bank.

Vi accepterar inte kort som är utfärdade av en bank utanför Norden.

Swish
Betala direkt via Swish. Debiteras från ditt bankkonto direkt. Öppna din Swish-app efter att du tryckt ”Genomför köp”.

Betala i butik 

Väljer du att hämta din order i någon av våra 10 butiker så kommer betalningen att ske i butiken i samband med att du hämtar varorna.

Du betalar med kort eller Swish i den butik du valt att hämta din order. Hjertmans butiker tar ej emot kontanter.

Förskottsinbetalning
Pengar betalas in i förväg på vårt bankgiro. Räkna med 1-3 dagars extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning. Detta betalningsalternativ är endast valbart på order över 4000 kr och endast per telefonkontakt med vår kundservice.

 

Frakt och leverans

Leveransvillkor

Leveranstider

Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-2 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 2-6 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån. 

Önskas Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning. 
Vid internetbeställning får du direkt en bekräftelse med planerad leveranstid från oss. 

Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.

Leveranssätt

Hjertmans samarbetar med Postnord.

Postnord MyPack
MyPack levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, exempelvis din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg.

Paketet volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet egentligen väger. Leveranstid 2-3 dagar inom Sverige. Till Finland och Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via MyPack men kräver tulldokument då de står utanför EU.

Postnord Varubrev
Mindre försändelser kan skickas med Varubrev och levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda får du hämta det hos ditt närmaste Postombud (serviceställe), exempelvis din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. SMS-avisering är kostnadsfri. Avgift tillkommer vid brevavisering. Gäller försändelser upp till 2 kg som inte överskrider måtten 33x23x7cm.

OBS - brev är inte försäkrade, välj Postnord Mypack om du vill ha en säkrare leverans.

Postnord Parcel (tidigare Företagspaket 16.00)
Parcel är paket som skickas till företag inom Sverige. Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid, 2 dagar).

Företagspaket kan skickas till privatperson men företagsadress är att rekommendera. Är kunden en privatperson levereras paketet till Postnord företagscenter, avgift á 100kr/paket debiteras i efterhand. Privatpersoner rekommenderar vi att välja MyPack.

PALL.ETT – Palltjänst med utkörning till mottagaren 
Med Postnords palltjänst PALL.ETT skickas gods upp till 1000 kg inom Sverige. I tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALL.ETT lämnas endast ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp till 14 dagar efter ankomstdagen.

Är mottagaren en privatperson eller är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa.  

Postnord Brev Utrikes
Postnord brev utrikes levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste Postombud, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller försändelser upp till 2 kg, max längd 60 cm samt bredden + längden + höjden får inte överstiga 90 cm. OBS brev är inte försäkrade, välj något av de andra fraktsätten om du vill ha en säkrare leverans. Välj något av de andra fraktsätten om du är ett företag.

International Parcel (tidigare Postpaket utrikes)
International Parcel skickas till privatpersoner i hela världen. Du hämtar ut paketet på ett utlämningsställe efter att du blivit aviserad via SMS eller Brev. Id-handling krävs för att kunna hämta paketet. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

DPD Utrikes
Med DPD utrikes skickas paket till hela världen. Du kan vara säker på att din leverans kommer fram, då vi får tillgång till paketnätverket DPD. Gäller både företag och privatpersoner. Leveranstid inom Europa är ca 5-10 arbetsdagar.

Hämta i butik
Du kan välja att hämta din order i någon av våra 10 butiker. Du kommer bli meddelad via e-post eller SMS när din order är klar att hämta. När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med kort eller Swish i butiken.

Övriga fraktsätt
Önskas övrigt fraktsätt (såsom Bussgods, UPS etc) ber vi dig kontakta Hjertmans på 060-641700 eller
order@hjertmans.se.

Leveranstider
Du kan enkelt söka leveranstider för olika transportsätt på Postnords hemsida www.postnord.se

Transporttider för långa paket kan ta en dag extra.

Leverans sker från postnummer 856 33 Sundsvall.

Fraktkostnad

Vi tar ut en fraktkostnad för att skicka paketet hem till dig. Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Postnord volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass, exempelvis båtkuddar, livbojar, båtshakar etc.

Utlämning
MyPack lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. OBS! Vid utlämning till ombud/vän/släkting ska denne även uppvisa din legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller en signerad fullmakt (Danmark och Finland). 

Utlämningsställe
Du kan idag inte välja postombud vid leverans från oss men vi hoppas att inom en framtid kunna erbjuda dig den funktionen.

Avisering 
Du kan välja mellan sms- eller brevavisering. Vid sms-avisering får du ett sms när ditt paket/brev finns på utlämningsstället. I SMS:et står det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brevavisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.

Kollisökning
Varor skickade med postpaket/företagspaket kan spåras. Skicka e-post till order@hjertmans.se eller ring 060-64 17 00 för att få ditt kollinummer. Titta sedan på https://tracking.postnord.com/se eller ring 020-23 22 21 för uppgift om var paketet är.

Ej utlöst paket 
Observera – liggtiden på postnords utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under 20 kg gäller för närvarande 195 kr.

Transportansvar
Postnord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador 
Upptäcker du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Postnords utlämningsställe eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till Postnords eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med Postnord eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss. 

Övrigt 
Speciellt för Norge, Grönland, Åland, Island, Färöarna: Svensk moms avräknas med 20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.


Bytesrätt och retur

Bytesrätt
Du har i enlighet med Distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt. Det gäller ej för reavaror, viss elektronik, vissa kläder, specialbeställda eller kapade varor. Artiklar som ligger under rubriken Beställningsvaror och vars artikelnummer börjar med "S" (exempel: S153-010-00705-78) räknas som specialbeställda artiklar eftersom de inte finns i det ordinarie sortimentet.

Önskar du göra en retur efter 14 dagar kontaktar du Hjertmans. Beroende på vilken artikeltyp det är gör vi en bedömning om vi kan mottaga en retur. Om retur godtages av Hjertmans tillhandahåller du ett tillgodo hos oss som du kan använda vid nästa köp.

Vi har rätten att tillämpa ett returavdrag på 10-30 % i följande fall:

  • Vid retur efter 14 dagar
  • Om originalförpackning är skadad/saknas

Retur

Returavi ska alltid bifogas, ladda ner, och eller skriv ut den här >>

Returer skickas till:

Hjertmans Sundsvall
Marinvägen 1
SE-856 33  Sundsvall
SWEDEN


Notera kvitto/faktura nummer, namn/kundnummer. Notera även om du önskar byta till någon annan vara eller om du önskar få ett tillgodo eller pengarna återbetalad till dig (Gäller retur inom 14 dagar).

Du betalar själv returfrakten samt ansvarar för varan tills den kommit fram oss. Varan ska skickas tillbaka oanvänd och även förpackning och instruktioner ska vara i nyskick. Varan får inte vara trasig eller smutsig utan måste kunna säljas omgående i det skick den returneras i. Du får tillbaka hela summan inkl. moms utom fraktkostnaden. Om du ångrar dig redan innan vi hunnit skicka varan och du har betalat, så får du naturligtvis tillbaka hela summan. Återbetalningen ska ske inom 30 dagar efter att varan returnerats.


Garanti och reklamation

Garanti

De flesta varor har 1-3 års garanti, övriga villkor enligt konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Har du fått en defekt produkt kontaktar du oss via denna länk och vi kommer att kontakta dig. Vid retur/reklamation ska alltid denna blankett medfölja varan till oss: 
Returavi ska alltid bifogas, den laddar du ner här >>

Köpgaranti

När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Köpgarantin är gratis och gäller för alla registrerade medlemmar hos PriceRunner.

För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Bli medlem gratis på PriceRunner

Om du vill att ditt köp ska täckas av Köpgarantin så måste din beställning vara addresserad till dig personligen. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är trasig, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig.

Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.

För fullständiga villkor och regler och lista på kategorier som är undantagna besök PriceRunner.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna och erbjudandena från Hjertmans.

Genom att prenumerera på nyhetsbrevet samtycker du till att Hjertmans behandlar din mailadress i enlighet med Hjertmans integritetspolicy. Hjertmans är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet.