Allmänt
Priser
Alla priser är inkl. moms. Nettoprismärka varor är lågprissatta och markerad med ett N vid priset. Vi reserverar oss för tryckfel och enstaka pris- och produktförändringar i vår katalog samt på vår hemsida. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att bilder kan avvika från den verkliga produkten.
Hjertmans förutsätter att du äger nödvändig kunskap avseende montering och installation av beställd artikel. Du ansvarar för att levererad reservdel monteras på ett fackmannamässigt riktigt sätt.
Hjertmans tar inte ansvar över eventuellt läckande vätskor och batterier som har sålts och lämnat Hjertmans lokaler.
Rabattvillkor
Nedanstående rabatter gäller vid samtidig beställning. För varor märkta med N (=nettopris) och på kampanjpriser utgår ingen rabatt. Vid köp av flera N-märkta varor, begär offert – maila info@hjertmans.se eller kontakta din butik. Summan av kampanjvaror och N-märkta varor tas med i beräkningen för bestämmande av rabattklass.
Vid köp för: Rabatt
5.000 – 10%
Betalning
Betalningsalternativ
All försäljning från vår hemsida sker genom följande betalningssätt
- kortbetalning
- postförskott
- förskottsinbetalning (undantagsvis)
- direktbetalning
- faktura
- Hjertmanskortet
- delbetalning
Kortbetalning
Vi
använder oss av Payer betalsystem. Payer tar emot de flesta på
marknaden förekommande kort. Payer är PCI DSS Level 1 certifierade för
att säkerställa en trygg och säker betaltjänst. Payer är licensierad för
3D-Secure (MasterCard SecureCode och Verified by Visa).
Postförskott
Med
postförskott skickas leveransen direkt och betalas när försändelsen
hämtas ut vid Posten utlämningsställe. Observera att postförskott endast
gäller inom Sverige. En postförskottsavgift tillkommer på 99 kr. Vid
köp över 5000 kr bjuder vi på postförskottsavgiften.
Vid postförskott kan paketet inte vara längre än 150 cm, då är betalningsalternativet inte valbart.
Förskottsinbetalning
Pengar
betalas in i förväg på vårt bankgiro. Räkna med 1-3 dagars extra
leveranstid om du väljer förskottsbetalning. Denna betalningsfunktion är
endast valbart på order över 4000 kr.
Direktbetalning
Direktbetalning är en betalningsfunktion som utförs snabbt och enkelt mellan dig och din bank.
Payer samarbetar med Swedbank, Handelsbanken, Nordea samt SEB.
För
att använda detta betalningssätt måste du vara ansluten till bankens
Internettjänster. När du väljer detta betalningssätt vidarekopplas du
till din Internetbank där du loggar in. Pengarna dras direkt från ditt
konto i samband med att du godkänner transaktionen. Du vidarekopplas
sedan tillbaka till Hjertmans hemsida när köpet är godkänt.
Faktura
Vi erbjuder våra svenska kunder faktura.
I kassan görs en
kreditupplysning.
Godkänns kreditupplysningen av Creditsafe får du en faktura med i paketet.
Betalningstiden är 14 dagar.
Betalas inte fakturan inom 14 dagar skickas ärendet vidare till inkasso.
Observera att fakturaadress och leveransadress måste vara samma.
Anger du en annan leveransadress kommer vi att kontakta dig och ditt köp kan komma att nekas.
Har du varit inaktiv som kund i tre månader kommer en ny
kreditprövning att göras om du väljer faktura som betalningsalternativ.
Delbetalning
Tillsammans med Resurs Bank erbjuder vi dig möjligheten att dela upp din betalning.
Du kan då välja att delbetala räntefritt i upp till 24 månader eller välja en längre tid med låg ränta.
Med Delbetalning får du din första betalningsavi i slutet av den månad som infaller efter ditt köp.
Det är med andra ord först när du fått dina varor som du bestämmer hur du vill betala!
För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ:
Tid Uppläggningsavgift Adm.avgift Ränta
3 mån 45 kr 29 kr 0%
6 mån 145 kr 29 kr 0%
12 mån 245 kr 29 kr 0%
24 mån 345 kr 29 kr 0%
36 mån 0 kr 29 kr 7,92%
Hjertmanskort
Har du tidigare ansökt om Hjertmanskortet i någon av våra butiker eller på hjertmans.se kan du snabbt och enkelt handla till samma förmånliga villkor igen.
Vad är det?
Hjertmanskortet är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp.
För närvarande erbjuder vi följande delbetalningsalternativ:
Tid Uppläggningsavgift Adm.avgift Ränta
1 mån 0 kr 0 kr 0%
3 mån 45 kr 29 kr 0%
6 mån 145 kr 29 kr 0%
12 mån 245 kr 29 kr 0%
24 mån 345 kr 29 kr 0%
36 mån 0 kr 29 kr 7,92%
Hur ska jag betala?
Månaden efter du gjort ditt köp kommer ett kontoutdrag och en avi att skickas hem till dig. När du betalar din avi kan du välja att antingen betala hela beloppet direkt eller att själv välja en återbetalningstid som passar dig.
Betala i butik
Betalningsalternativet
betala i butik syns endast om du valt att hämta din order i butik.
Du
betalar kontant eller med kort i den butik du valt att hämta din order.
Frakt och leverans
Leveransvillkor
Leveranstider
Om de beställda artiklarna finns i lager hos oss sker leverans från oss inom 1-2 arbetsdagar efter vi mottagit ordern. Saknas någon vara i lager skickas leveransen efter ca 2-6 arbetsdagar efter ordermottagning beroende på vilken leverantör artikeln måste beställas ifrån.
Önskas Du annan leveranstid – meddela oss vid beställning.
Vid internetbeställning får du direkt en bekräftelse med planerad leveranstid från oss.
Vi reserverar oss att förseningar i leverans kan uppstå.
Leveranssätt
Hjertmans samarbetar med Posten.
Posten MyPack
MyPack
levereras inom Norden till ditt närmaste Postombud, t ex din lokala
livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du
blivit aviserad via SMS eller brev. Du visar alltid din id-handling för
att kunna hämta paketet. Gäller produkter upp till 20 kg. Paketet
volymberäknas och du kan hamna i en högre viktklass än vad paketet
egentligen väger. Leveranstid 2-3 dagar inom Sverige. Till Finland och
Danmark är leveranstiden normalt 2-4 dagar. Leverans till Åland sker via
MyPack men kräver tulldokument då de står utanför EU.
Posten Varubrev
Posten
Varubrev levereras direkt hem i din postlåda. I det fall brevet skulle
vara för stort för din postlåda så får du hämta det hos ditt närmaste
Postombud, t ex din lokala livsmedelsaffär. Du hämtar ut det på en tid
som passar dig, efter att du blivit aviserad via SMS eller brev. Gäller
försändelser upp till 2 kg, som inte överskrider måtten 33x23x7cm. OBS brev är inte försäkrade, välj
Posten Mypack om du vill ha en säkrare leverans. Postförskott skickas
endast med MyPack postpaket inom Sverige och gäller inte leveranser med
brev under 1 kg.
DPD Företagspaket 16.00
Med
DPD Företagspaket 16.00 är paket som skickas till företag inom Sverige.
Paketet körs ut till mottagarens dörr senast kl 16.00 nästa helgfria
vardag (till vissa orter gäller längre leveranstid 2 dagar). Är kunden
en privatperson hämtas paketet på närmaste Posten företagscenter (OBS ej
Postombud!).
PALL.ETT –Palltjänst med utkörning till mottagaren
Med
postens palltjänst PALL.ETT skickar man gods upp till 1000 kg. I
tjänsten ingår 1 leveransförsök till mottagaren (förutsatt att
mottagaren är ett företag). Är mottagaren ett företag sker leveransen
till gatuplan, lastkaj eller tomtgräns. PALL.ETT lämnas endast ut mot
kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen,
signerar en fysisk eller elektronisk avi. Om mottagaren inte finns på
plats aviseras godset och finns att hämta på närmaste företagscenter upp
till 14 dagar efter ankomstdagen. Är mottagaren en privatperson eller
är leveransen till ett lantbrevbäringsområde, aviseras mottagaren och
godset levereras därefter till gatuplan eller tomtgräns efter
överenskommen tid. Är mottagaren inte anträffbar aviseras mottagaren om
att godset kan hämtas på närmaste företagscenter och mottagaren kan på
begäran få godset utkört igen och debiteras enligt lokal budtaxa.
Postpaket Utrikes
Postpaket
utrikes skickas till hela Europa. Postpaket utrikes körs ut i många
länder inom Europa till mottagaren, men kan även aviseras och lämnas ut
via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Leveranstid inom Europa
är ca 5-10 arbetsdagar.
DPD Utrikes
DPD
utrikes skickas paket till hela Europa. DPD utrikes körs ut till
mottager i de flesta länder inom Europa, men kan även aviseras och
lämnas ut
via det lokala postkontoret/utlämningsstället. Leveranstid inom Europa
är ca 5-10 arbetsdagar.
Bussgods
Bussgods
är ett rikstäckande transportsystem som transporterar paket via
befintlig busstrafik, i bussar som kör efter tidtabell. Du hämtar
paketet på ditt närmsta Bussgodscenter. Vi skickar endast utvalda
produkter med bussgods.
Hämta i butik
Du
kan välja på att hämta din order i någon av våra 9 butiker. Du kommer
bli meddelad via e-mail eller telefon när din order är klar att hämta.
När du valt att hämta din order i butik betalar du din beställning med
kort eller kontant i kassan.
Leveranstider
Du kan enkelt söka leveranstider för olika transportsätt på Postnords hemsida:
www.postnord.se
(Leverans sker från postnummer 856 33 Sundsvall)
Transporttider för långa paket kan ta en dag extra.
Fraktkostnad
Vi tar ut en fraktkostnad för att skicka paketet hem till dig. Fraktkostnaden beräknas automatiskt när en vara läggs i varukorgen. Lägger du till eller tar bort varor i varukorgen kan fraktsättet ändras beroende på produkternas vikt och volym. Posten volymberäknar alla paket vilket innebär att skrymmande varor kan hamna i en högre viktklass, t.ex båtkuddar, livbojar, båtshakar etc.
Utlämning
MyPack
lämnas ut till mottagaren eller dennes ombud via mottagarens Postombud
efter uppvisade av giltigt legitimationshandling. OBS! Vid utlämning
till ombud/vän/släkting ska denne även uppvisa din
legitimationshandling (I Sverige och Norge) eller en signerad fullmakt
(Danmark och Finland).
Utlämningsställe
Du
kan idag inte välja valfritt postombud vid leverans från oss men vi
hoppas att inom en framtid kunna erbjuda dig den funktionen.
Avisering
Du
kan välja mellan sms eller brev avisering. Vid sms avisering får du ett
sms när ditt paket/brev finns på ett utlämningsställe. I SMS:et står
det vart du kan hämta paketet samt en fyrsiffrig kod som tillsammans med
legitimation måste visas upp när du ska hämta ut leveransen. Vid brev
avisering får du ett brev hem som tillsammans med legitimation måste
visas upp när du ska hämta ut leveransen vid utlämningsstället. Vid
leverans till utlandet kan avisering ske via e-post.
Kollisökning
Varor skickade med postpaket/företagspaket kan sökas. Skicka e-post till order@hjertmans.se eller ring 060-64 17 00 för kollinummer. Titta sedan på https://tracking.postnord.com/se/ eller ring 020-23 22 21 för uppgift om var paketet är.
Ej utlöst paket
Observera
– liggtiden på postens utlämningsställen är endast 14 dagar. Löser du
ej ut beställda varor debiteras du för våra kostnader. För paket under
20 kg, f.n. 195 kr.
Transportansvar
Posten
ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK/sändning inom Sverige och
250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur
till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
Transportskador
Upptäcker
du skador på paketet skall du vid uthämtning anmäla det till Posten
utlämningsställe eller annan Posten transportör och göra en
skadeanmälan. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket.
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den
art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets
hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell
tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss.
Övrigt
Speciellt
för Norge, Grönland, Åland, Island, Färöarna: Svensk moms avräknas med
20%. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration. De
flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Moms och
införtullningskostnader betalar du i ankomstlandet.
Bytesrätt och retur
Bytesrätt
Du har i enlighet med Distansavtalslagen 14 dagars öppet köp. Det gäller ej på reavaror, viss elektronik, vissa kläder, specialbeställda eller kapade varor.
Önskar du göra en retur efter 14 dagar kontaktar du Hjertmans. Beroende på vilken artikeltyp det är gör vi en bedömning om vi kan mottaga en retur. Om retur godtages av Hjertmans tillhandahåller du ett tillgodo hos oss som du kan använda vid nästa köp.
Vi har rätten att tillämpa ett returavdrag på 10-20 % i följande fall:
- Vid retur efter 14 dagar
- Om originalförpackning är skadad/saknas
Retur
Returavi ska alltid bifogas, ladda ner, och eller skriv ut den här >>
Returer skickas till:
Hjertmans Sundsvall
Marinvägen 1
SE-856 33
Sundsvall
SWEDEN
Notera
kvitto/faktura nummer, namn/kundnummer. Notera även om du önskar byta
till någon annan vara eller om du önskar få ett tillgodo eller pengarna
återbetalad till dig (Gäller retur inom 14 dagar).
Du betalar själv returfrakten samt ansvarar för varan tills den kommit fram oss. Varan ska skickas tillbaka oanvänd och även förpackning och instruktioner ska vara i nyskick. Varan får inte vara trasig eller smutsig utan måste kunna säljas omgående i det skick den returneras i. Du får tillbaka hela summan inkl. moms utom fraktkostnaden. Om du ångrar dig redan innan vi hunnit skicka varan och du har betalat, så får du naturligtvis tillbaka hela summan. Återbetalningen ska ske inom 30 dagar efter att varan returnerats.
Garanti och reklamation
Garanti
De flesta varor har 1-3 års garanti, övriga villkor enligt
konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Har du fått en defekt produkt kontaktar du oss via
denna länk och vi kommer att kontakta dig. Vid retur/reklamation ska alltid denna blankett medfölja varan till oss:
Returavi ska alltid bifogas, den laddar du ner här >>