Navigation & VHF

Sjökort
Sjökortet är ett av ens viktigaste hjälpmedel när man är ute på båten. Även om man har GPS eller annan navigationsutrustning ska man alltid ta det säkra före det osäkra och ha med ett sjökort på båten ifall tekniken skulle strula. Ett sjökort är även det bästa sättet att lära dig navigera på vattnet. Dels får du en överblick av skärgården som är svår att få om du tittar på en GPS vilket kan hjälpa dig att få en överblick på var olika platser i skärgården ligger i förhållande till varandra. Om du vill lära dig om olika symboler till sjöss är ett sjökort även ett bra hjälpmedel eftersom alla sjökort ser i princip likadana ut och till skillnad från en GPS så försvinner inte detaljer när du zoomar in och ut.

Båtelektronik för säker navigation
Även om man alltid ska ha ett sjökort av papper ombord är det mycket enklare att navigera med smidig båtelektronik. Lättanvända och multifunktionella navigationssystem har gjort det möjligt för alla som äger en båt att navigera med en fantastisk precision. Moderna GPS plottrar, detaljerade sjökort och högkänsliga instrument borgar för säker navigation även i hårt väder, mörker och dimma – oavsett båt. Oavsett om man gör långsegling eller bara tar motorbåten ut på en fisketur då och då, så är det oerhört viktigt att tänka på säkerheten ombord. För att undvika kollisioner, grundstötningar och andra oegentligheter ute till sjöss, och kunna tillkalla hjälp om olyckan trots allt skulle vara framme, är tillförlitliga system för kommunikation och navigation ett måste på varje båt. Men om man ska satsa på en stationär nätverkslösning med allting integrerat eller bara några mindre, mobila enheter beror givetvis på vilken typ av båt man har och hur dem används.

GPS sjökortsplotter
En bra GPS sjökortsplotter är ett fantastiskt hjälpmedel. Några saker att fundera på innan man köper en plotter är skärmstorleken, vilka funktioner man behöver och om man vill kunna koppla in den till ett nätverk. En större skärm ger tydligare zoomningar och bättre överblick av rutter, men åker man bara ut på kortare dagsturer räcker det kanske med en bärbar GPS-plotter. Har man en snabb båt bör man satsa på en plotter med tät uppdateringsfrekvens för att säkerställa korrekt positionsinformation även i högre hastigheter. Är man ute efter att hitta de bästa fiskeställena kan det vara värt att köpa en plotter med integrerat ekolod. Vissa plottrar kommer också med ruttberäkning, 3D-navigering och andra extrafunktioner speciellt riktade till seglare, motorbåtsägare eller fiskare.

VHF-radio
Förutom båtelektronik för navigation är det viktigt att kunna kommunicera på ett säkert sätt. En VHF-radio är bästa investeringen du kan göra för säkerheten på din båt. Mobiltelefoner är bra, men de har sina begränsningar. Befinner man sig långt från land kan mobiltäckningen vara svajig eller icke existerande. Hamnar man då i trubbel behöver man ha tillgång till ett tillförlitligt kommunikationssystem. VHF är oslagbar i den bemärkelsen och erbjuder en ovärderlig trygghet ute till sjöss.

En VHF-radio blir aldrig bättre än antennen!
Det är därför viktigt att välja rätt antenn. Antennens höjd är det som är mest avgörande för räckvidden. Vid montering i segelbåt bör därför antennen alltid placeras i masten. Antennen skall alltid monteras vertikalt för att loobvinkeln skall vara optimal. Generellt är räckvidden en optisk räckvidd, det du ser når du räknat från antenntoppen. Kablar och kontakter är nästa avgörande faktor för bra funktion. 

OBS! Det krävs tillstånd från PTS (Post och telestyrelsen) för att använda båtradio (VHF). Du hittar information om hur du som privatperson ansöker om, ändrar eller säger upp tillstånd här.

AIS (Automatic Identification System)
AIS är en utrustning som består av en GPS-mottagare och en radiosändare (transponder) på VHF-bandet som sänder ut fartygets position tillsammans med fartygets namn, typ av fartyg, storlek, fart, kurs och ibland även destination med mera. Informationen kan tas emot av andra AIS-mottagare på fartyg eller på land. AIS-information finns tillgänglig på flera webbplatser, till exempel Marinetraffic där det går att se fartyg i stora delar av världen.

Transpondern indelas i klass A och B. Klass A används främst inom handelssjöfarten. Klass B används främst av fritidsbåtar och mindre passagerarbåtar. För att en AIS-transponder ska kunna skicka informationen krävs en GPS-antenn samt att den är programmerad med MMSI-nr. Har man inte detta fungerar den bara som en mottagare. 

Maritime Mobile Service Identifier (MMSI) är ett nummer som identifierar fartyget vid kommunikation. MMSI består av nio siffror och för svenska fartyg börjar det med 265 eller 266. Alla fartyg som har Digital Selective Call (DSC), programmeras med fartygets MMSI, så att de kan identifieras. Fartygets MMSI används också i AIS och i EPIRB.

PTS (Post och telestyrelsen) tilldelar MMSI i samband med tillståndsgivning. Ett fartyg tilldelas endast 1 (ett) MMSI-nummer som används för alla utrustningar som kräver ett MMSI-nummer. Normalt följer MMSI med fartyget i samband med försäljning. Det är mycket viktigt att två fartyg inte använder samma MMSI.