Vinterförvaring

Uppställning & täckning

Stötta båten ordentligt när den ställs på land, då minskar du risken att den välter om det är storm. Täck båten med presenning och fäst den väl så att vinden inte får tag i den men man ska INTE fästa i stöttorna. Det finns en risk att presenningen kan fungera som ett segel och dra undan stöttorna. Det är bättre att tynga ner presenningen genom att fästa dunkar fyllda med vätska. Det finns två olika slags ställningar, en A-ställning (placeras på marken) och en D-ställning (placeras på däck)

A-ställning: är en täckställning som har 4 längre ben på ändarna som står direkt på marken med ett tvärstag som håller ihop benen och ger en stabil konstruktion. Med tvärstaget bildas formen av ett A, där av namnet. Ställningen har ett antal kortare stödben som står som stöd på och i båten. Stödbenen är olika många i förpackningen beroende ställningens längd.

D-ställning: placeras enkelt på däck med sina stödben.

Enkel täckställning: en annan smart lösning för att täcka en mindre båt är EasyTec: täckställningen bygger på ett antal rör i specialplast som sätts ihop och skjuts in i en sydd kanal på presenningen. I för och akter sätts S-krokar fast. När man sedan trär på röret med presenning på S-krokarna skapas en bågformad täckning, som sedan enkelt fixeras i sidled, när man spänner fast presenningen runt båten. För extra säkerhet vid mycket snö medföljer stöd i alla paket. Ställningen finns i två olika storlekar och fungerar för båtar mellan 5-6 och 6-7 meter.

Stöttor
Stöttor skall endast användas på fast underlag, där bärighet ej påverkas av väder. Placera alltid stöttorna efter båttillverkarens rekomendationer, normalt ett stöttpar per 2,6–3,3 m. Hela båtens tyngd skall bäras av kölpallningen, ej av stöttorna. Kölpallningens placering skall anpassas efter båtens viktfördelning. Säkerhetskätting skall alltid användas mellan stöttorna. Fäst aldrig något i stöttorna, t.ex. presseningslinor. Vid kraftig vind kan stöttorna ryckas undan.

Värme och ventilation i båten
Det är viktigt att det är ventilation i båten under vintern annars finns det risk för mögel. Det bör finnas utrymme för luft att kunna strömma in under presenningen. För att hålla båten frost- och kondensfri under vintern är frostvakt/värmerör en smart lösning. Röret placeras vid tex motorn. Rören är energieffektiva och har en sensor med automatisk avstängning om det skulle uppstå något fel. Ska båten ligga i vattnet under vintern rekommenderar vi en strömbildare/ispropeller som håller isfritt runt båten. 

Mast och rigg
Gör en noggrann översyn av mast och rigg så förebygger du många problem och onödigt slitage på masten, bommen, spinnakerbom, rullsystem för försegel och storsegel. Även stag och vant bör inspekteras och åtgärdas om det finns tecken på slitage och defekter. Fall och skot är enklare att underhålla när masten är avplockad.
Förberedelser
• Avlägsna seglen och vinterförvara dessa torrt. Kontrollera redan på hösten om de behöver repareras av en segelmakare.
• Avlägsna avtagbara detaljer som spinnakerbom, bom, kickstång (rodkicker), diverse löpande rigg såsom spinnakernedhal och storskot. Iakttag försiktighet när kickstången demonteras. Säkra bomnocken med storfall eller dirk så att inte bommen faller ner i sittbrunnen då kickstången lossas. Drag ur rullfocksystemets manöverlina ur ledblocken.
• Gå upp i masten och demontera eventuella ömtåliga instrument m.m. om du bedömer att dessa kan skadas vid kranen.
• Kontrollera att vantskruvarnas inställning är dokumenterade så underlättar du trimning av riggen till våren. Gör annars en notering för varje vantskruv, hur stort mellanrummet är mellan skruvändarna.